Budi Luhur minangka dhedhasarane ‘ngelmu urip’. Ajaran Jawa nduweni
konsep menawa urip bebarengan iku kudu tata (tertib), tentrem (aman
tenteram), kerta (makmur) lan raharja (sejahtera). Bisane wujud menawa
para manungsane iku nduweni budi luhur. Murih bisa duwe budi luhur kudu
nyecep ‘piwulang kautaman’.
Apa wae sing diwulangake ing ‘piwulang kautaman’ iku ngandhut ‘kawruh’
lan ‘laku’. Tegese ora mung bisa ngerti bab kawruhe, nanging uga kudu
dilakoni apa kang diwulangake. Babon baku piwulang kautaman mulangake
kawruh murih manungsa padha ‘eling’ marang kajatene. Yaiku titah kang
diparingi kaluwihan wujud ‘cipta-rasa-karsa’. Mula kaelingan sing
‘bener-becik-pener’ yaiku :
1. Eling menawa dadi titahing Gusti (Sangkan Paran, Manunggaling Kawula Gusti).
2. Eling menawa dititahake manggon ing planet bumi kang ora ijen anane,
nanging minangka bagian cilik saka ‘alam semesta’. (Jumbuhing jagad
cilik lan jagad gedhe).
3. Eling marang peparing ‘cipta-rasa-karsa’ kang ukurane manungsa kudu ‘beradab’.
4. Eling manwa kudu tansah ngutamakake kerukunan karo manungsa liyane lan titahe Gusti liyane.
5. Eling menawa kudu tansah njaga ‘keselarasan’ (kemarmonisan): melu memayu hayuning bawana.
Dhasaring laku diarani ‘Panca Brata’, yaiku lakubrata kanggo nguripake (ngoperasionalake) ‘cipta-rasa-karsa’, yaiku:
1. Nglatih bisane nduweni watak ‘narima’, disranani laku kanthi
ngengurangi mangan lan ngombe. Umpamane laku pasa, mutih, ngrowot lan
sapiturute. Bedane pasa ing laku Jawa karo pasa tumrape ibadah agama,
yaiku ana ing tujuwane. Nek pasa cara agama kanggo nggayuh suwarga, dene
pasa laku Jawa amung kanggo nglatih bisane duwe watak narima. Ewa
semono, kanyatane luwih abot syarat-syarate. Ing antarane, senajan bisa
pasa sedina nutug, nanging yen ing batin isih durung bisa nrimakake
pangan lan ngombe saanane nalika ‘buka’ bakal njugarake gegayuhan. Ora
bisa kanggonan watak ‘anarima’. Selagine kanggonan watak anarima wae ora
bisa, lha kok kepingin nggayuh suwarga mesthi tangeh lamun.
2. Nglatih bisane tansah ‘eling’, disranani ngengurangi sare (turu).
Syarate, anggone melek ora kena disambi apa wae. Apamaneh dislamur
nganggo dolanan kertu utawa jagongan gayeng karo para kanca. Kang
ditindakake, melek lan tansah eling marang kajatene manungsa.
3. Nglatih urip kang tata utawa tertib, disranani laku ngengurangi
sanggama. Nanging anggone ngurangi kudu kanthi pangerten babagan
sanggama kang sejatine. Yaiku pangerten sanggama kang gegandhengan karo
‘titising wiji’ kang mahanani ‘rasa sejati’. Yaiku ‘rasa nikmat mulya’
kang ditampa manungsa nalika dadi saranane Gusti nyipta manungsa anyar.
Rasa nikmat mulyane sanggama kang bisa nitisake wiji, dudu nikmat
sanggama kang lumrah amung nuruti derenging birahi. Kanthi mangkono,
sing dikurangi iku sanggama kang mung mburu kanikmataning birahi.
4. Nglatih kesabaran, disranani kanthi laku ‘ora kena nesu’. Mula kang
becik iku laku: “ing siyang ratri tansah amamangun karyenak tyasing
sesama”.
5. Nglatih panalangsa utawa pasrah sakabehane marang Gusti Kang Maha
Kuwasa. Srana lakune ‘mbisu’. Nanging ora mung ora guneman thok. Ing
jroning batin tansah ngulati mobah-mosiking ati. Iya obah osiking ati
iku kang bisa uga mujudake wisik utawa dhawuhing Gusti marang kita
sowang-sowang (dhewe-dhewe). Bisane dimangerteni kudu dipêndêng utawa
mêlêng temenan. Mêndêng utawa mêlêng ora bisa kelakon yen sinambi
ngendika utawa omong-omong. Wohing pasrah iku antuk wisik utawa ‘sabda
dhawuh’ kang nuntun marang bebener, kabecikan sing pener.
0 komentar:
Posting Komentar